Ilmastopolitiikan keskeinen kysymys on, miten voidaan ohjata kulutuskäyttäytymistä tiedostaen, että alin tuloluokka kuluttaa jo nyt vain 7000 CO2-ekv kiloa siinä missä rikkain huikeat 19 000. Omasta puolestani lentojen hinnat voisi vaikka kymmenkertaistaa, mutta miten varmistamme, ettei rajoiteta vain jonkun kansanosan lentämistä ja vieläpä sen, joka jo valmiiksi kuluttaa vähemmän.
Uskon ennemmin siihen, että ympäristöystävällinen vaihtoehto tehdään halvaksi ja houkuttelevaksi kuin tavallisten ihmisten ”rankaisemiseen” päästöistä, joihin ei edes aina ole helppoa vaikuttaa. Liikenteessä tullaan varmasti näkemään suuria mullistuksia tulevina vuosina.
Mitä tulee sähköautoihin, akun valmistukseen liittyvät ympäristölliset (ja eettiset) huolet on syytä ottaa vakavasti. Akkujen käyttöikä on huolestuttavan lyhyt, mikä osaltaan hankaloittaa käytettyjen sähköautojen markkinoiden syntymistä. Povaan kuitenkin huikeaa kehitystä lähivuosina ja Suomesta suurta ”urban miningin” eli SER-jätteen kaivajamaata. Odotan jo innolla ensimmäistä kierrätetyistä materiaaleista valmistettua akkua! Ylipäätään ennustan 2020-luvulla yhtä huikeaa kehitystä sähköautojen akkujen osalta kuin kännyköillä aikoinaan.
Mikäli siis SDP:n ajama uusien polttomoottoriautojen kielto toteutuisi 2030-luvulla, uskon markkinoilla olevan monia aidosti ympäristöystävällisiä vaihtoehtoja joka kukkarolle. Yksi tällainen voisi olla myös biokaasuauto ja näen niissä paljon potentiaalia. Olisin valmis tukemaan biokaasuautoksi muuntamista ja se olisikin varsin kustannustehokas tapa vähentää päästöjä nopeasti. Massaratkaisuksi biokaasusta ei kuitenkaan tuotannon rajallisuuden vuoksi ole ja siksi toivo näyttäisi lepäävän sähköautojen kehityksen varassa.
Se, että tehtaamme ovat siirtyneet muihin maihin, ei poista vastuutamme päästöistä. On täysin kestämätöntä, että epäekologisesti tuotettu tavara on niin edullista. Sama pätee toki esimerkiksi pikamuotiin, joka tuottaa maailmanlaajuisesti päästöjä enemmän kuin lento- ja laivaliikenne yhteensä.
Lähtökohtaisesti haluan edistää päätöksiä, jotka ohjaavat ennen kaikkea yrityksiä toimimaan ympäristön kannalta viisaammin. Siksi innostun SDP:n ehdottamasta kestävän kehityksen alvista ja alhaisempaa verotusta kiertotalouden mukaisille tuotteille ja palveluille! Monessa tapauksessa ilmastoystävällinen vaihtoehto on myös yritykselle kustannustehokkaampaa, viimeksi kuulin tämän lihatilalliselta, joka tuottaa biokaasun oman sikalan lannasta.
Suomella on EU-puheenjohtajuuskaudella mahdollisuus tuoda ilmastonäkökulmaa myös EU-politiikkaan ja näin uskon myös tapahtuvan, mikäli SDP nousee pääministeripuolueeksi. Kulttuurisena ilmiönä länsimainen ylikulutus on kuitenkin kinkkisempi juttu ja näitä normeja muuttaakseni teen intohimoisesti töitä kansalaisyhteiskunnan tasolla.
Helena toimi vuonna 2019 varapuheenjohtajana kestävää elämäntapaa edistävässä Zero Waste Finland ry:ssä ja on myös yhdistyksen perustajajäsen.


