Tack för inbjudan och härligt att möta och se er alla här!
Som ni alla kanske vet, de senaste elva dagar har inte varit lätta. Vi är alla chockade över Eemeli Peltonens bortgång förra veckan den 19 augusti. Han var en mycket älskad medlem i vår gemenskap och han kommer att vara djupt saknad. Riksdagens höstsession inleds på tisdagen och det är säkert att det ska inte vara lätt att återvända utan en av våra bästa kamrater.
Men jobbet fortsätter.
Och vi i Västra Nyland kan vara glada över framgångarna i kommunal- och välfärdsområdesvalen. Det och senaste gallupresultater visar att väljare har förtroende för socialdemokraternas arbete.
I början av perioden förbereds enighet om stadens, och också välfärdsområdes, strategi för de kommande fyra år. Vi måste bära ett ansvar för ekonomi men samtidigt bär vi ansvar för andra typer av hållbarhet. För oss är det viktigt att staden är och ska förbli Allas stad, en trygg stad med förståelse, öppenhet, värme och kunskap om mångfald och minoriteter.
I dessa tider behöver vi stabilitet och framtidshopp. Speciellt med tanke på all osäkerhet som speciellt Trumps politik sprider. Här i Finland finns det också osäkerhet och vi har varnat för de negativa följderna av nedskärningarna. När jag möter människor på gator och torg, har folkets budskap varit tydligt: vi måste satsa mer på vården i Finland, tillgången till vård måste förbättras. Som social arbetare jag vet hur nedskärningar i välfärden slår hårt mot människor och even mot barn.
Men vi har en högerregering som är orättvis, ansvarslös och skamlig. Regeringen motiverade katastrofala nedskärningar med att skuldsättningen måste bromsas, men det var tomt prat. Efter kommunalvalet, beslöt regeringen om skattelättnader på två miljarder euro. Samtidigt görs ytterligare nedskärningar i bland annat utbildningen och social- och hälsovård.
Högerpartierna ökar medvetet statsskulden för att ha råd med skattesänkningar som gynnar höginkomsttagare och de redan förmögna mest. Resultatet blir att denna regering tar mer lån än regeringen Marin – och detta utan pandemi och energikris. Det handlade aldrig i första hand om statsskulden; klasspolitiken är alltid viktigare för högern. Vi har också varnat för hur sannfinländsk politik i regeringsställning påverkar samhällsklimatet och tyvärr vi vill se mer och mer raSIstiska tal från sannfinnländarna.
De största förändringarna som regeringen driver på är att ändra Finland från en nordisk välfärdsstat, som har en bred offentlig sektor, till ett kommersiellt samhälle där allt större delar av samhällsservicen blir näringsverksamhet. För oss som har fått leva i en organiserad nordisk välfärdsstat, är det en grym historieskildring som påminner, att när orättvisorna är allt för stora, när människovärdet är noll och när det inte finns något som helst hopp om en bättre framtid, tar människor till desperata medel för att få rättvisa till sig själv och sina närmaste. Det är vårt jobb att ge människor hopp i dessa tider.
Vi vann vårens val och om den här katastrofregeringen håller ihop perioden ut så ska vi göra allt för ett maktskifte i riksdagsvalet om två år. Jag lovar det.
Jag hoppas att vi får en underbar kväll och kan ge varandra hopp och styrka.


